Wednesday, February 09, 2011

Kenapa anak-anak zaman sekarang terlampau dimanjakan oleh ibubapa?

Salam...
   Pagi ini ada 1 kes di sekolah saya....ceritanya bermula begini....tiba-tiba datang si ibu & anak lelakinya berbangsa India ke pejabat untuk bertemu dengan GPK Pentadbiran bagi menyelesaikan masalah anaknya yang tidak mahu masuk ke kelas @ dengan kata lain tidak mahu datang ke sekolah...setelah dipujuk-pujuk masih berkeras...dinasihati oleh GPK dengan cara lembut tapi mula merengek-rengek minta dikasihani oleh si ibu....yang saya pulak jadi pemerhati melihat segala aksi & perlakuan mereka...yer la..pejabat nie dah merangkap sebagai bilik GPK....semua yang berkaitan dengan murid mesti nak dibawa masuk ke pejabat...dahla saiz pejabat nie kecil...tak boleh nak kata apa dah.
  Yang membuatkan saya tidak puas hati ialah sikap ibunya yang terlampau berlembut hati dengan si anak...bila dilihat airmata anak tadi meleleh dilapnya dengan sapu tangan...yang si anak pulak bila si ibu menasihati dibalasnya cakap ibu...kalau saya berada di tempat si ibu , apa yang akan saya lakukan?
Saya akan tinggalkan ajer anak tu di sekolah...dah berada di Tahun Dua...sepatutnya takkan berlaku hal-hal seperti itu ... biarkan guru yang menguruskan ... maksud saya kita sebagai ibubapa perlu bertegas dalam hal pendidikan anak-anak...bila sikap negatif itu mula menguasai diri mereka kita perlu bijak untuk menerangkan kebaikan & keburukan atas setiap perlakuan buruk mereka.Jika tidak mampu menguruskan masalah tersebut . serahkan sahaja kepada pihak sekolah kerana di sana ramai guru yang berpengalaman yang mampu mengatasi masalah remeh tersebut.Biasalah kadang-kadang anak-anak ini bila terlampau dimanjakan , mereka tidak akan hormat @ takut dengan ibubapa mereka sendiri ... anak-anak sekarang pun lebih advance dari kita..berani meluahkan pendapat sendiri...tapi itu oklah...ada keyakinan diri kan.
 Cumanya bila pihak guru mengajar @ mendidik anak-anak kita ke arah kebaikan kita sebagai ibubapa tak perlulah masuk campur selagi ia tidak memberi kemudaratan kepada anak-anak..dirotan @ dihukum atas sebab disiplin & tujuan pengajaran biarkanlah.....yang penting jangan sokong anak-anak bila ternyata perlakuan mereka itu salah.
 Saya masih ingat lagi semasa saya berada di Darjah Dua , saya pernah ditepuk kepala oleh Ustaz Yusuf gara-gara membaca majalah kartun Bujal semasa beliau mengajar tapi dah tau memang silap diri sendiri ... tak pulak diadukan kepada mak abah sebab tau apa yang bakal ayat mak kedengaran nanti..." pukul jer ustaz , saya tak kisah asalkan untuk mengajar jadi baik ".... hehehehe...kalau zaman sekarang ... ada yang kene masuk paper kang...wallahualam...

p.s : Alhamdulillah anak-anak saya Along & Angah setakat nie rajin ke sekolah...agaknya mereka dah biasa berdikari kot....lagipun saya garang kat rumah....bising mulut jer la...:-)

2 comments:

munna said...

kalau dah darjah dua takut lagi pergi sekolah .. mesti ada something ni...dia kena buli kot kat sekolah kak yana....

Yana@Noni said...

munna: x taula ... mungkin la kot... hrp2 mende tu x berpanjangan...tp keje kat sekolah ni akak dh tgk mcm2 gelagat parents ... ade yg ok & ade yg wat kter panas hati..:-(
tp yer la..lain org lain ragamnye kan :-)