Wednesday, April 20, 2011

Perlukah?

Di tengah malam ini saya terpanggil untuk menulis entri ini..perlukah?Apa yang perlu?Bila memandang Humaira saya mula terfikir...sampai bila saya harus mendukungnya apabila membawanya setiap kali keluar dari rumah..bukan kerana terbeban dengan beratnya tetapi adakah anak saya ini selesa berada di dalam dukungan saya...sudah tentu tidak..semahu-mahunya dia minta dilepaskan dari dukungan..mahu dipimpin berjalan..sekadar dekat-dekat sahaja bolehlah tapi kalau tempat yang dituju itu jauh dan memerlukan masa yang cepat memang saya atau abahnya akan bergilir-gilir mendukungnya biarpun terpaksa menahan telinga mendengar rengekannya.
Jadi adakah Humaira perlukan semua ini?

Ihsan en.google

atau 

ini?

Picture 1 itu mungkin sesuai digunakan...tapi kalau wheelchair Humaira pasti tak suka .. coz dia tak suka dok dalam stroller...dua-dua ni fungsinya serupa..memang Humaira tak gemar duduk jer lebih-lebih sekarang ni suka sangat kalau dipimpin berjalan...aduuuhai...Humaira..mama buntu sangat...tak fikir sekarang...akan datang pun kena fikir gak...huhuhu...
Hal ini timbul apabila ke mana-mana saya pergi..orang akan berkata..'hei..dah besar ni dukung lagi'.......'jalanlah,sian mama'....'berapa umur anak kak?'....kadang-kadang tak tercakap..'anak saya nie belum boleh berjalan sendiri lagi'...bukan apa penat dan letih la nak bercerita panjang...kenapa,apa,bagaimana...biarlah mereka berfikir sendiri @ nak kata apa..ada yang baik hati siap bagi no.telefon orang yang pandai mengurut ... namun saya masih belum berkesempatan untuk membawa Humaira lagi...:-((
Ya Allah bantulah hambamu ini...berilah petunjuk kepadaku..untuk membantu Humaira....

p.s: Mama pun tak sanggup gunakan wheelchair untuk Humaira ....coz Humaira mampu berjalan tapi perlukan support...mama sanggup jadi 'kereta' buat adik selagi mama terdaya:-)

4 comments:

munna said...

InsyaALLAH kak yana... pasti Humaira boleh berjalan tanpa bantuan dari kak yana..suatu hari nanti... yang penting jangan jemu dan mudah putus asa utk membantu humaira

Mama Q said...

kadang2 fikiran jauh menerawang mengenang nasib anak2 kiter yg x sempurna...harus yg terbaik kiter pilih utk mereka. Ibu pun akan ada rasa hilang semangat bila mana nak jwb soklan2 org ramai...tp itu lah yg kiter kene hadapi.
Yana....kene fikirkan yg benar2 terbaik utk Humaira agar satu masa nnt dia boleh berdikari...mmg betul kiter sayang nak kiter...klu boleh nak hadap je setiap saat.
Klu ikut n3 Yana...nmpk sgt yg Humaira tu nak buat sendiri tanpa bantuan Yana...jd sokong la dia.
Usaha lah mana yg patut & sesuai utk Humaira...

Yana@Noni said...

Munna : terima kasih atas kata2 semangat tu...insyaAllah..

Mama Q : Insyaallah kak...selagi hayat dikandung badan...selagi itulah saya setia membesarkan anak-anak saya:-)

Yasmin Nabilah.. said...

Kak..selagi humaira boleh melangkah..akak pimpin dia..dukung pun takpe..kdg2 dia nak rasa selesa..:) Huh..org yang cakap tu mcm la faham dengan keadaan anak kita. Entahlah kak..biarkan jelah..bagi ina humaira ada potensi untuk jalan sendiri. Cuma akak perlu usaha lebih..InsyaAllah..:)