Wednesday, January 19, 2011

Sejarah kelahiran Humaira

Salam...
  Sebenarnya dalam entri sebelum nie saya belum pernah berkongsi pengalaman dengan kawan-kawan saat-saat kelahiran anak bongsu saya si Humaira...oklah...Humaira dilahirkan pada 22 Oktober 2006 pada pukul 8.06 malam @ Hospital Besar Tengku Ampuan Rahimah Klang dengan berat 1.15 kg sahaja...sangat kecil..bayangkanlah hanya seberat kampit gula 1kg jer...melalui kaedah caesarean...sebenarnya saya dah mula sakit -sakit 2 hari sebelum tu....kebetulan pulak masa tu dah nak menjelang hari raya kalau tak silap saya 3 hari sebelum raya puasa..kami sekeluarga memang dah berkemas untuk balik kampung kerana pada masa tu adalah giliran suami dapat cuti raya....tapi apakan daya ...kita hanya mampu merancang tapi yang menentukan Allah jua...sebelum saya ke HTAR,saya telah pergi ke klinik swasta untuk mendapatkan rawatan dan di sana selepas diperiksa doktor mengatakan air kencing saya kotor dan darah tinggi saya melonjak naik...jadi beliau menasihatkan saya supaya terus pergi ke HTAR pada hari tu juga..petang tu dalam pukul 6 suami membawa saya ke sana dan setelah hampir 2 jam menanggung sakit dan doktor mendapati anak saya telah membuang air besar dalam perut dan tanpa melengahkan masa saya terus dibawa ke dewan pembedahan...akhirnya suami,Along & Angah beraya di hospital la jawabnya...sian kan...
  Saya telah dibius sepenuhnya & sedar-sedar apa yang saya buat ?saya meraba ke perut  dan saya rasa kempis...dalam hati saya berkata...ooooh...dah selesai rupanya...dalam mamai-mamai tu sempat lagi raba perut kan...tapi yang sedih sangat saya tak dapat melihat Humaira pada hari 1...hari ke 3 baru dapat lihat setelah disorong ke wad NICU oleh jururawat yang bertugas...cuma suami la yang pergi dulu melawatnya...sedih ,kecewa apabila mendapat berita dari doktor pakar yang mengatakan Humaira mengalami pendarahan otak pada hari ke2...dan keadaannya untuk hidup adalah 50-50 ...itu kata doktor..perasaan saya pada masa tu hanya Allah sahaja yang tahu...menangis sendiri..suami pulak takde masa saya datang melihat Humaira...walaubagaimanapun saya amat bersyukur kerana Allah masih memanjangkan usia anak saya ...dapat melihat dunia luar...sekarang pun dah berumur hampir 5 tahun...bukan main ceria lagaknya walaupun masih belum boleh berjalan..selama 52 hari saya berulang-alik ke hospital melawat Humaira..dan setiap saat melalui bilik-bilik di NICU hati saya berdebar-debar apabila mendengar bunyi mesin degupan jantung...dan setiap hari jugalah tak putus-putus saya berdoa pada Allah supaya dipanjangkan usia Humaira....tak kisahlah adik...bangunlah perlahan-lahan...yang penting mama nak bila mama bangun pagi Humaira ada di sisi mama kan sayang...Mama tak sanggup kehilangan anak-anak Mama....Ya Allah ..lindungilah anak-anakku,semoga mereka menjadi anak-anak yang soleh & solehah...aaaamin...

11 comments:

Azma said...

bila yana sebut tentang mesin denyutan jantung, spontan ingatan saya menangkap bunyi2 mesin kat hospital.. bunyi mesin tu seolah2 lambang nyawa anak kita masa tu kan... Tp syukurlah..semua dah ok. Skang tugas berat di bahu kita membesarkan mereka sebaik mungkin! Good luck utk yana & diri saya sendiri..

Nonie said...

betul kan kak...ade 1 kali tu kan time sy melawat Humaira ade sorang baby tu die punya machine tu berhenti pastu nurse datang cepat-cepat goyang-goyangkn baby tu..memang cemas gaklah masa tu...selang beberapa minit keadaan pulih semula..memang mendebarkan setiap kali dok dalam NICU..mcm2 kes ada..

Just Penny said...

Sorry to hear that yana. tp dugaan camni yang buat yana makin tabah. Rezeki Allah kan, at least ada cahayamata...:)Semoga family yana happy dan dipermudahkan segala urusan ya.

Nonie said...

betul tu...syukur alhamdulillah...moga yana pun akan dikurniakan cahayamata secepat mungkin..sabar k...jangan putus asa...bykkan berdoa yer:)

Jue-Isteri_Ibu said...

yana :insya allah yana..semoga dipermudahkan segala2nya...

yana surya : utk yana surya, maaf klu saya mencelah. pernah cuba biodex tak? sebab ramai kawan saya (4 org) yg tak ada anak (ada yg 3 thn kawin) cuba biodex, alhamdulillah...mereka pregnant..

munna said...

doa yang terbaik buat Humairan dan kak yana sekeluarga...

Unknown said...

Alhamdulillah...Humaira membesar dgn sihat sekarang...Rupanya Humaira ni sama umur Mira...tapi Mira lahir 1.9....Semoga Humaira terus sihat dan ceria...

Nonie said...

Munna:Terima kasih...salam perkenalan...:-)

K.Nanie:Ye ke kak?tapi Mira besar berbanding ngan Humaira ...yer la budak lahir x cukup bulan (8 bulan) memang kecik kot..tu la pasal..jeles bile tgk Mira dah masuk prasekolah...kalaulah Humaira dah boleh berjln dah dpt masuk prasekolah kt sekolah saya..huhuhu..

Nonie said...

Jue:yer la...semoga Allah juga mempermudahkan urusan Jue sekeluarga..:-)

Bicara hati ibu aisya said...

Owh..kisah kita hampir sama.Aisya lahir 1.27kg.Alhamdulillah humaira xde masalah kesihatan tp aisya banyak komplikasi.6 bulan di NICU dan lama bergantung pada mesin pernafasan (ventilator).Berulang alik ke spital dan IJN adalah rutin kami.
Moga kita diberikan kekuatan dan kesabaran dalam menjaga amanah Allah ini.

Nonie said...

Ibu aisya:saya juga doakan semoga Allah sentiasa melindungi Aisya...aamin:-)